Alla inlägg under april 2011

Av Cecilia Hansen - 28 april 2011 15:59

Vilken härlig påskledighet vi fick i år. Vädret visade sig verkligen från sin mest underbara sida och bjöd nästan på sommarvärme och sol! Christian och barnen åkte upp till sommarstugan redan på onsdagen, så jag och Spray var gräsänkor på kvällen. Så naturligtvis blev det ett litet besök ute på klubben tillsammans med Eva, Eva och deras fina vovvar! På skärtorsdagen efter jobbet så åkte vi tåget upp till Ängelholm och jag måste säga att jag är imponerad av Spray. Hon är inte särskilt van vid att åka med tåg och buss, men hon bara la sig ner och somnade. Sista delen av redan sov hon med huvudet på en annan resenärs fot, och trots att det var uppenbart att han satt väldigt obekvämt, var han snäll och lät henne sova i lugn och ro! Sen hade fyra härliga dagar uppe i stugan, tillsammans med svärföräldrarna! För Spray var det som vanligt att komma till himmelriket, med skogspromenader och bad varje dag, blandat med lite agilityträning och bara att strosa runt i trädgården! Även för oss människor är det ljuvligt däruppe, och den här gången blev det en himla massa tid som spenderades i en solstol med en bra bok! Underbart!


  Full fart framåt   


Min lilla klätterapa    


Jesper och farfar har stora projekt igång    


  Ellinor i sin nya fina solhatt med Bamse på    


I helgen bestämdes också att Jesper nu har blivit en riktigt stor pojke som inte längre behöver sin napp när han sover! Så när vi kom hem på måndagseftermiddagen tog vi en cykeltur bort till ”nappträdet” i Lund där han fick lämna sina dyrgripar i utbyte mot ett paket! Jag tyckte han var superduktig som stolt hängde upp sina nappar utan minsta diskussion. Min stora kille! Även Ellinor är nu en stor flicka och ska bara ha napp när hon sover, men hon är inte helt överens med oss om det än. På kvällen när hon lägger sig i sängen så vill hon ha tre nappar, en i munnen och en i varje hand och så kommer det en massa belåtna ljud från henne!


Jesper placerar sina napper på ett väl utvalt ställe! 


   Dags för paketöppning!   


Igår kväll var jag ute på klubben och var med på ett möte för styrelsen och sen blev det agility med Eva och Maja. Spray var pigg och glad och superkul att ha och göra med! Eva hade byggt ihop en bana som jättelång, men den passade Spray perfekt med långa raksträckor och dessutom balansbommen i mitten som drog! Så det var full fart! Jag fick återigen en krigsskada på banan, när jag landade på ena knäet när Spray blev påhoppad av en kungspudel som tyckte att den ägde området… Jag måste säga att jag blev lite snopen för sådana saker kan få Spray att bli helt låg, men igår verkade det som hon blev förbannad på den andra hunden och röt till, vilket hon aldrig någonsin gör annars! Tycker faktiskt det är lite skönt att det är lite go i henne ibland, och att hon inte bara blir låg och rädd när sånt händer. När hon blir sån kan man bara lägga ner träningen för den dagen, för det är helt enkelt ingen mening att fortsätta. Och Spray måste helt enkelt vara en riktigt lydig hund nu för tiden, eftersom vi lyckades åka hem från klubben igår utan koppel. Jag märkte inte det förrän jag släppte ut henne ut bilen hemma och då var det ju lite sent… Tur att man är lite samlare och sparar på gamla saker, ex. hundkoppel och halsband!


Ha det bra tills nästa gång!


Av Cecilia Hansen - 17 april 2011 21:09

Idag har jag och Spray debuterat med en rallylydnadstävling!  . Fy sjutton vad jag var nervös!! Men när jag väl kom till klubben och fick en banskiss, så kändes det mycket bättre! De flesta moment som var med kändes det som vi har koll på! Tyvärr så hade vi startnummer ett, vilket innebar att jag inte hann värma upp Spray ordentligt eller rättare sagt göra ett antal moment med henne innan det var dags att gå in på banan. Jag har märkt på träningarna att hon behöver gå en bara två gånger innan hon lugnar sig så mycket att hon kan koncentrera sig helt på mig och vad hon faktiskt ska göra! Så hon var lite för övertaggad och ofokuserad när det blev dags, vilket märktes på att hon hoppade på mig och snurrade på en raksträcka  . Men hon var glad och pigg och vi fick beröm för vår fina kontakt, så det är bara att träna vidare! Resultatet blev 82 poäng och det mesta var rena slarvfel som jag inte ens tänkte på, tex. sträckt koppel, slarv vid svängar och liknande! Så det ska jag definitivt tänka på i framtiden! Det är skönt med inoff. tävlingar, så blir det lite extra träning eller hur man nu ska se det! Just nu är jag väldigt sugen på att anmäla mig till fler tävlingar, men jag ska försöka hålla mig lite och vänta tills efter den 1 juli när det blir en officiell gren och och satsa på att träna alla momenten fram till dess istället!  Men det är ju så kul med tävlingar!  


Eftermiddagen tillbringades i Skånes djurpark, med mormor som sällskap! Det var en riktigt trevlig dag, med massor med fina djur att titta på  . Även Jesper har haft en debut idag, i form av ponnyridning. Detta har han sett fram emot länge, så när stunden äntligen kom och han satt på hästen, så höll han på att spricka av stolthet  . Min lille bebis har blivit en riktigt stor kille!


Vår andra tävlingsdebut var den 2 april i Östra Ljungby. Det gick väl inte riktigt lika bra... Vi fick med oss två diskar hem, men jag var ändå nöjd med vår prestation. Spray tog 12 pinnars slalom utan att tveka vilket var dagens mål! Och banorna var riktigt svåra och många ekipage, som är mycket mer rutinerade och bättre än oss diskade sig, så jag kände mig  lite duktig ändå  . I första loppet diskade vi pga ett a-hinder som råkade stå mitt i vägen och min lilla dam kan ju inte bara motstå en sådan frestelse  . Andra loppet skulle vi nog inte kört överhuvudtaget, då Spray var trött efter flera timmars väntan och dessutom varm då solen hade kommit fram och det började bli riktigt varmt på planen vilket varken hundar eller förare var vana vid... Spray vägrade och sen tog hon istället fel hinder och så var det över... Men hon tog slalomet på vägen ut i alla fall, till mattes stora lycka  . Mina krav är nog inte så höga har jag insett, men vi gör ju det för att det ska vara kul, inget annat!     


April har varit en helt fullspäckad månad känns det som! Så fort jag har haft en stund över har det blivit hundträning, antingen agility eller rallylydnad. Dessutom är måndagkvällarna uppbokade av agilitykursen som jag är hjälpinstruktör på och jag sitter med i styrelsen, som också tar en del tid. Och på lördageftermiddagarna går jag själv på en agilitykurs, en avancerade fortsättningskurs! Men allt är ju så roligt! Det är fantastiskt kul att vara hjälpinstruktör att se hur hundarna och deras förare utvecklas! På några veckor har de lärt sig otroligt mycket och det går fort framåt för alla! Jag kommer inte bli förvånad om de kommer sopa mattan med mig och Spray på agilitybanorna redan till sommaren  . Men då får man väl bli lite stolt och ta åt sig lite av äran, för att man har hjälpt dem med träningen  .


Det är nog i stora drag vad som har hänt sen sist! Ha det bra tills nästa gång    

Ovido - Quiz & Flashcards