Alla inlägg under februari 2011

Av Cecilia Hansen - 14 februari 2011 21:03

I lördags var det dags för att packa in oss i bilen och åka över sundet och fira svärfar som fyllde 65 år! Det blev en mycket trevlig dag med massor med god tårta och god mat! Barnen lekte med sina kusiner, vilket de verkade tycka var jättekul  . Dessvärre hade både Jesper och Frederikke feber, vilket kanske bidrog till att tempot var lite lägre på de båda kombatanterna än vanligt   . Men trots detta gick allt bra och när vi kom hem kl 22 på kvällen hade vi inga svårigheter att lägga två helt dödströtta som änglar!



Farfar får massor med hjälp att öppna paketen   



  Ellinor tyckte att kusinerna var jättekul att leka med   


På söndagmorgonen var det som vanligt tidig uppstigning och sen träning i ridhuset i Staffanstorp! Min nya fina kompis videokameran fick följa med för första gången och Eva var snäll och filmade oss lite! Under slalomträningen blev jag smygfilmad, men det är kanske bara bra om man inte vet om att man är iakttagen!



 


Tyvärr hände det något tråkigt igår, då Spray måste ha sträckt sig under träningen   . Hon haltade lite i ridhusen, men senare under em ville hon inte stödja på benet alls. Men efter massage, först av mig och sen av husse, verkade det som att det började bli bättre! Så nu ska vi ta det lugnt några dagar, så hon får tid att återhämta sig!  Min stackas lilla flicka 


Jag fick även låna en bok av Eva om tävlingspsykolog, vilken jag har börjat läsa med stor behållning. Redan efter två kapitel insåg jag att hela min inställning till tävlandet är totalt fel. Jag går in på planen med en fundering på hur långt vi kommer innan vi diskar oss och med den inställningen är det ju inte konstigt att det blir tokigt. Jag har även fått en ny syn på min nerviositet u   på fenomenet att man försöker undvika att koncentrera sig på det som gör en nervös att man helt tappar fokus och istället blir närmast passiv. Det stämmer helt in på mig och hur jag agerar på en tävling. Det ska bli väldigt intressant att fortsätta läsa boken och kanske få verktyg att arbeta med det här med sig!   .


Jag måste även sätta nya mål för mig och Spray och i år ska vi helt enkelt fixa oss igenom en klass ett bana utan en massa strul! Punkt slut! Vi ska börja med en inoff. tävling den 2 april och då ska jag testa om min nya självinsikt ger något resultat! Vi ska ju även testa att tävla i rallylydnad i april, så även där måste det tränas! Vi var ute på klubben i onsdags och jag la ut en bana med mina fina hemmautskriva skyltar   . Och trots att jag inte hade någon instruktör på plats som kommenterade och berömde/ kritiserade vad vi gjorde, kändes det som att vi helt klart är på g där! Spray tycker det är superkul och hon är fantastiskt rolig att jobba med   . Ska bli kul att se vad som händer med det här!


Det var nog det mesta som har hänt under veckan! Ha det gott tills nästa gång och hoppas alla får en trevlig alla hjärtans dag!   

Av Cecilia Hansen - 7 februari 2011 21:49

I kväll känner jag mig som en duktig hundägare! Jag var verkligen träningssugen, så jag och Spray trotsade vädret och tog en runda ut till klubben, där vi fick en hel träningsplan helt för oss själva! Som tur var fanns det lite folk som tränade fotboll precis bredvid, annars hade jag nog känt mig lite ensam! Min stora plan gick ut på att vi skulle träna rallylydnad, så jag hade plockat med mig mina fina utskrivna skyltar och en bana som jag trodde vi skulle gå, men eftersom det var halv storm ute på klubben och dessutom ösregn, så la vi ner det projektet och övergick till att träna slalom med ingången från olika vinklar. Spray var helt opåverkad av vädret och var pigg och alert, men tyckte matte var supertråkig som hindrade henne från att gå upp på balansbommen. Vad kan lite vindar göra för skada tyckte hon och sprang upp gång på gång, trots att hon höll på att blåsa ner! Tokvovve! Men slalomet är fortfarande vårt stora problem... Är det 4 eller 8 pinnar fixar Spray det utan problem, men står det 12 pinnar blir hon slarvig och tar ofta fel port vid ingången och hoppar gärna över en eller par pinnar mitt i... Suck, undrar om vi någonsin kommer klara det här hindret?! Jag längtar verkligen tills vi kan börja åka upp till sommarstugan igen och så jag kan sätta upp mitt slalom där och småträna lite hela tiden, det känns som att det är det bästa sättet att träna Spray på.


Det har också blivit ridhusträningar två veckor i rad och nu i söndags byggde vi en hel bana, vilket var jättenyttigt. Det blev lite tävlingskänsla över det hela, med väntetider och allt. Jag kom även underfund med att Spray inte är så bra på stillasittande starter utan behöver ha en springande start för att komma igång ordentligt. Jag har försökt med inkallningsträning, men det funkar sådär med henne, så hädanefter ska vi enbart träna på det andra sättet, om inte annat för att se hur resultatet blir!


I helgen hade vi även besök av mamma, som var snäll och kom ner och passade barnen i fredags så vi slapp en vab-dag och eftersom Christian var borta hela helgen och spelade match, fick jag sällskap, vilket var supertrevligt! Förutom en massa lek och bus, hann vi med både loppis och en stadstur med buss, vilket Jesper tyckte var fantastiskt! Tack för besöket mamma, det var jättetrevligt! Och framförallt, tack för all hjälp med barnen!


Även förra söndagen var fylld med hundträning. Först agilityträning i ridhuset och efter det var det dags för lite rallylydnad och fortsättningskursen, som för en gångs skull var i dagsljus! Vilken skillnad det är att träna när det är ljust och solen lyser! Längtar som en tok efter vår och sommar nu, så man kan få njuta av lite dagsljus igen! Träningen gick verkligen jättebra och vi, eller rättare sagt Spray, fick massor med beröm av instruktören! Det känns kul, men nu gäller det att jag verkligen är disciplinerad och fortsätter träna ensam trots att kursen nästan är slut. Det enda sättet är väl att anmäla oss till olika tävlingar, för att jag ska ha en morot att jobba för... Jag känner mig själv lite väl bra tyvärr... På måndagkvällen var det instruktörsmöte på klubben och jag har blivit ombedd att vara hjälpinstruktör på en agilitykurs nu i vår. Det ska bli jättespännande att se vart det här leder, jag är sugen på att själv utbilda mig till instruktör, men det får bli lite längre fram när tiden räcker till lite bättre!


Det var nog allt för den här gången! Ha det bra!

Ovido - Quiz & Flashcards