Direktlänk till inlägg 1 december 2013

Träning och reflektion

Av Cecilia Hansen - 1 december 2013 20:49

Idag på morgonen åkte jag och Spray ut till Lomma BK och tränade lite tillsammans med Eva och hennes pojkar. Tanken var att vi skulle träna rally, men eftersom jag hade mina hemmagjorde skyltar med mig som inte gillar blåst, så ändrades planerna ganska fort till att bli agilityträning! Och efteråt blev det också lite rallaymoment ska erkännas! Spray tyckte det vara fantastiskt kul att få springa en hel bana i agility igen, det har hon inte gjort på länge, men jag hon skrämde mig rejält när hon helt plötsligt ramlade ner från balansen på väg upp. Det var första gången någonsin hon ramlar ner från den tror jag, men hon blev inte rädd som tur var, utan gick utan och tveka upp på den igen! Men frågan är vad som hände, om hon börjar de lite dåligt, vilket jag har misstänkt ett tag, eller om hon på något sätt missbedömde avståndet. Men det fick mig att fundera på något annat: Medlemstidning från SBK kom i brevlådan häromdagen och där fanns bland annat ett reportage om "Den gamla hunden". Inledning är bara så fantastiskt skriven och det beskriver i detalj hur det är att leva med en lite äldre hund, som man har levt tillsammans med i ganska många år och format sig efter varandra:


Citat från tidningen (av Jenny Wibäck)

Den grånande nosen, de djupa och kloka ögonen. Vanor och rutiner. Den välutvecklade kommunikationen med dig där det ofta kan räcka med att växla en blick för att förstå vad den andre vill. Påminnelsen om att tiden går fort och att det gäller att ta vara på dagarna vi har kvar tillsammans. Den äldre hunden. Klokast av dem alla.


Så sant detta är! Spray och jag har haft 9 år på oss att skapa en relation vi har idag och naturligtvis har det inte bara varit enkelt, men idag så känner vi varandra så väl och kan avläsa varandra på ett enkelt sätt. Jag kan se hennes sinnestämning på hur hennes öron är vinklade och för en utomstående låter det här som rena nonsenspratet och att jag "förmänskligar" min hund, men jag håller inte med om det. När man lever tätt tillsammans med en annan individ, människa eller djur så lär man sig läsa av dem efter en tid. Men den här artikeln satte igång många tankar hos mig och en insikt att Spray inte kommer finnas här för evigt, även om jag inte gärna vill tänka på den dagen. Men förhoppningsvis har vi flera år kvar tillsammans och det är bara att hålla tummarna för att hon kommer vara frisk och kry länge så hon får stanna hos mig så länge det bara är möjigt!


Det blev en lång utläggning om just detta, men resten av träningen gick bara fint imorse och Spray avslutade fint med att visa Gudruns Molle hur man ska gå över bruksstegen på bästa sätt! Gamla tanten   

   

 


 
 
Anna

Anna

2 december 2013 14:21

Usch det är läskigt när de gör sånt där. Var för ett tag sedan då Lingon blev så övergalen för hon äntligen fick köra lite agility så hon insåg när hon var uppe på A-hindret att jag mena det andra (två stod ganska nära varandra) så hon hoppar ner från det när hon var högst upp och landade på ett väldigt läskigt sätt. Det gjorde matte väldigt rädd men som tur var såg det bara läskigt ut utan gick bra =)

Kom ni med i Hörby förresten?

http://autogafsamlare.devote.se

Cecilia Hansen

2 december 2013 14:58

Ja det är läskigt när det händer. Nej, vi kom inte med. Ganska långt ner på reservlistan dessutom. Men å andra sidan har vi inte tränat i ridhus på hela vintern, så frågan är hur det hade gått, så jag är faktiskt inte jättebesviken. Bättre att ladda om till vårens utomhustävlingar istället :)

 
Eva

Eva

5 december 2013 09:06

Fint skrivet!!

http://eddieozzy.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia Hansen - 25 januari 2014 15:07


Nu har snart hela januari också passerat och jag har inte skrivit här på nästan 2 månader... Tiden räcker helt enkelt inte riktigt till, så därför tar bloggen och jag en lite paus nu. Någon gång i framtiden kanske skrivlusten kommer tillbaka och då t...

Av Cecilia Hansen - 24 november 2013 20:44

Helgen tillbringades uppe i stugan och som vanligt var det helt fantastiskt. Ellinor hade planeringsdag på dagis i fredags som därför var stängt, så deras farföräldrar var snälla och ta med båda barnen upp till stugan redan i torsdags kväll, så de fi...

Av Cecilia Hansen - 14 november 2013 22:15


I torsdags åkte barnen och Spray upp till sommarstugan tillsammans med sin farmor och farfar och hade en mysig dag tillsammans! På fredagkvällen efter jobbet åkte jag och Christian också upp för några dagars lugn och ro i skogen. Som vanligt tog vi d...

Av Cecilia Hansen - 1 november 2013 20:45


... för idag är det världens bästa Sprays födelsedag   . Damen i fråga fyller hela 9 år, och detta har givetvis firats med både paket i form av ett litet, litet ben och en ny träningsleksak och dessutom lite extra gott i matskålen!          ...

Av Cecilia Hansen - 29 oktober 2013 21:18


Den här veckan är det höstlov i skolan och för att båda barnen skulle få känna på lite "riktig" ledighet har de fått åka upp till Växjö och bor hela veckan hos mamma.    Jag körde upp med dem i fredags eftermiddag och stannade över helgen. På lördage...

Presentation


Välkomna till Sprays blogg! Se vidare under presentation!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards