Alla inlägg under juni 2011

Av Cecilia Hansen - 27 juni 2011 21:14

Idag har Spray varit hos sin veterinär. Tyvärr så haltar hon fortfarande, så nu kände jag att det helt enkelt måste kollas upp. Hon är inte helt sig själv tycker jag, utan slö och allmänt låg...   Vet inte om det har med värmen att göra eller om hon kanske håller på att bli gammal, men hur som helst vill jag kolla upp det, så jag slipper grubbla på vad det kan vara. Spray blev ordentligt genomkänd av veterinären Torsten och han tyckte han kunde känna något på höger höft, men inget uppenbart... Han kollade också hennes tonsiller, vilket tydligen också kan ge diffusa symtom om de blir inflammerade. Till sist togs det ett blodprov för borrelia till Sprays förtvivlan. Min stackars älskling som aldrig någonsin låter om det inte gör jätteont på henne, gnydde och tjöt som hon satt i brinnande olja när Torsten stack henne med sprutan. Trots att det inte tog mer än en minut, så var både jag och Spray helt genomsvetta efter provtagningen... När vi ändå höll på att plåga det stackars djuret fick hon dessuom sin vaccination. Efter det ville Spray inte alls vara med utan la sig med ryggen åt oss och surade  . Hur som helst kommer provsvaren om 1-2 veckor och då kommer vi få svar på om det är något konstigt med henne. Om det inte visar något tyckte Torsten att det ska sättas in anti- inflammatorisk behandling för att de om det gör någon skillnad på hennes haltande och om det fortfarande inte har blivit bättre blir det röntgen... Usch, det känns inte alls kul det här  .


Det finns dock en liten ljuspunkt i det här och det är att Spray verkar svara bra på massagen. Therese var här igen förra veckan och masserade lilla damen och jag tyckte att haltande var mindre dagen efter! Och det kommer bli en behandling till imorgon kväll! Jag hoppas ju fortfarande på att det ska räcka med massage och att alla prover är negativa, så Spray blir pigg och ohalt igen alldeles av sig själv! Jag hoppas ju fortfarande att vi ska kunna tävla i rallylydnad på lördag, men haltar hon fortfarande då och är så slö som hon har varit sista tiden, så får vi nog tyvärr ställa in den tävlingen  . Det svåra är ju att hon pendlar väldigt... Ena stunden är hon pigg och ohalt och i nästa så beter hon sig som hon vore närmast deprimerad...


Vi har i alla fall haft en supertrevlig midsommarhelg uppe i sommarstugan! På själva midsommarafton åkte vi iväg till ett friluftsmuseum där vi dansade runt midsommarstången och tittade på folkdans! Efter dansen så satt vi ute i solen och åt jordgubbar och bara njöt   . Resten av helgen gick åt till att gå långpromenader i skogen, bada Spray och bara njuta av ledigheten!


Jag avslutar med några bilder från midsommarhelgen! Ha det bra tills nästa gång!   


En liten midsommartjej i full fart   

 

En glad Jesper   

 

Morgonmys!

 

Christian och Jesper arbetar hårt med att klippa gräset! Undrar vem av dem som har roligast?   

 

Spray hjälpte också till att klippa gräset   

 

Ute på långvandring i skogen! Båda har varsin vandringsstav som "riktiga" vandrare har!   

 

Spray verkar undra vad matte gör långt där nere  

  Mina två fina älsklingar delar sten vid "Snibe stuan"    

Av Cecilia Hansen - 17 juni 2011 21:37

Ikväll var det dags för Sprays första massagetid. Det var väldigt lyxigt eftersom massören Therese kom hem till oss. Spray tog som vanligt emot sin gäst med pussar, vilket Therese accepterade (som tur var  ). Det blev en väldigt avslappnad första massagestund där det var Spray som bestämde hur och när det skulle masseras! Efter ca 40 minuter tyckte hon dock att nu fick det vara nog med klämmande på henne, så vi bokade en ny tid till nästa vecka för fortsatt "genomkänning". Men av dagens möte framkom det att Spray är lite stel på båda frambenen, och hon verkar ha ont i leden på höger framtass... Dessutom har hon flera låsningar i själva ryggen  . Men det var inte värre än att vi skulle fortsätta träna och leka som vanligt, bara komma ihåg att värma upp och "värma ner" eller vad det nu heter, ordentligt! Så det blir en läxa till matte, som ofta slarvar med just det senare... Fy på mig! 



Men det känns skönt att ha börjat med det massagen i alla fall. Om bara Spray kommer tycka det är ok och accepterar behandlingen, så kommer vi göra det regelbundet i fortsättningen! Inte för att det är bra att hon har låsningar i ryggen och andra problem med lederna, men det är skönt att ha fått en trolig förklaring till hennes hälta i alla fall. Jag har ju börjat fundera på om det kan vara någon fästingsjukdom eller något annat hemskt, som tydligen också kan innebära att hundarna börjar halta. För säkerhets skull ska jag nog testa henne för det ändå nästa gång vi kommer till veterinären, om inte annat för att lugna mina "höns- matte- nerver  . Jag vet att jag är löjlig och troligen lite hypokondrisk när det gäller Spray, men det får man vara, bestämmer jag när det gäller sin älskling! Punkt och slut  .


Vi har också hunnit med lite träning sen sista uppdateringen. Igår kväll åkte jag och Spray ut till klubben och hade agilitybanan alldeles för oss själva! Och så kul vi hade! Spray var piggare än piggast och tog den ena svårigheten efter den andra utan att jag knappt behövde visa henne  . Tänk om vi kunde agera så på tävlingar istället, men där är jag inte alls så avslappnad och det är där det stora problemet för oss ligger misstänker jag. Igår hade jag bara Spray att fokusera på och det gav också resultat! Efter agilityn gjorde vi också lite rallylydnad, utan några skyltar den här gången och det känns väldigt bra måste jag säga! Vi kan det här nu! Ska bara hålla ihop mina förbaskade nerver när det blir dags att tävla   . För egentligen, hur svårt kan det vara???   . Men när vi äntligen kom hem från klubben igår var vi båda dödströtta och nöjda med oss själva och jag var helt genomsvett och lycklig! Det är väl ändå det som är meningen med träna med sin hund, inte vilka resultat man får?

Av Cecilia Hansen - 14 juni 2011 20:28

Även den här helgen har det hänt saker  . I fredags körde bilen söderut mot Danmark och Falster, där svärföräldrarna väntade i en hyrd semesterstuga. Den stora anledningen till resan var att det varje pingst har ordnats en släktträff på Christians fars sida av familjen och Christians faster har ett sommarhus nere på Falster, där eventet ägde rum. Men vi passade på att få ett par extra semesterdagar samtidigt  . Och jag måste erkänna att jag har blivit lite förälskad i just Falster. För er som inte har varit där kan jag verkligen rekommendera att åka dit och titta. Kilometerlånga sandstränder där man bara kan vandra utan att det någonsin tar slut, som det verkar och underbar vacker natur! Spray fick givetvis bada i havet flera gånger varje dag, vilket hon älskar! Även Ellinor tog ett lite mer ofrivilligt dopp, då hon kom lite för långt ut när hon skulle bada fötterna och helt enkelt ramlade raklång baklänges ner i det 15 gradiga vattnet. Hon var inte helt nöjd kan jag meddela och skulle definitivt inte röra vid vattnet mer...    Hoppas bara att det inte det skapar några problem i framtiden... Men det fanns mycket annat kul också att göra precis i närheten av semesterhuset, bland annat en naturlekplats, där både barnen och Spray roade sig kungligt, men även en stor "hoppkudde". En sådan där som fanns på sommarland när man var liten. Det är fortfarande väldigt, väldigt roande att hoppa på den tycker ju jag då   .



Ellinor tar en promenad med Sprays badleksak   



Min älskade agilityhund som hittar ett A- hinder även på en naturlekplats för barnen   



Så här trött blir man av semester i Danmark! 


På söndagen var det sen dags för släktträffen och vi var ca 35 personer som var där. Det var en riktigt trevlig dag med massor med god mat och trevligt sällskap. Spray uppförde sig exemplariskt hela dagen och accepterade till och med att barnen klappade henne! Det kanske kan bli en familjehund av henne också  . Eller kanske det berodde på havsbadet på förmiddagen och den 3 kilometer långa promenaden till Christians fasters hus...    .



Ellinor äter dessert med sin docka   




Christian och Jesper leker mellan måltiderna...



... och lite mer lek...

 


... och ännu mer lek    


Det har dock hänt en lite mindre trevlig sak i helgen och det är att Spray har börjat halta igen. Hon har ju gjort det av och till i ca ett år, och jag har försökt massera henne och ge henne glucosamin- tabletter, vilket tydligen hjälper ett litet tag... Men nu så tänkte jag att det är dags att ta tag i det ordentligt, så efter hjälp av "hundkompisar", så hittade jag en hundmassör som kommer hem till oss på fredag och som ska gå igenom Spray ordentligt! Hoppas det kommer hjälpa henne för det måste vara jättejobbigt för henne att ha så ont hela tiden  . Men det ska bli spännande att se på hur man gör på riktigt och kanske lära sig något nytt på kuppen!   . Hoppas det hjälper min gamla tant bara så hon kan vara aktiv i många år till!



Världens finaste Spray!   


På träningsfronten har det varit ganska lugnt sista veckan. Jag kände mig fortfarande lite omtumlad och omotiverad att träna efter mitt beslut att sluta tävla, men vi lyckades i alla fall ta oss ut till klubben en kväll när det ändå var möte där. Då tränade vi tillsammans med Eva och Maja och deras pojkar och Eva hade med sig en monsterkombination, som var hur klurig som helst... Men vi fick många goda skratt åt både varandra och åt oss själva! Men det blev ingen lång träning eftersom det började regna och åska... Jag är inte åskrädd, men att stå på en stor gräsplan när det blixtrar ovanför huvudet på en, det var lite för spännande även för mig tyckte jag  . Vi har även hunnit med lite rallylydnad, både med och utan skyltar. De flesta moment sitter riktigt bra nu tycker jag nog, men det är svårt att bedöma själv. Och jag måste göra något åt mina hemmagjorda skyltar, som bara sitter i plastfickor idag. I Skåne blåser det ju för sjutton jämt, så mina skyltar blåser bort . Det blir liksom inget flyt i banan när man måste stanna hela tiden och vända på ett papper  . Får nog fundera lite på det... Kom gärna med tips om ni kan komma på något!


Det var nog allt för den här gången! Ha det gott!   

      

Av Cecilia Hansen - 7 juni 2011 21:39

Förra veckan jobbade jag bara måndag och tisdag, eftersom barnen hade planeringsdag på onsdagen och sen var det helg, klämdag och sen långhelg med nationaldagen som avslutning! Så det blev många lediga dagar på en gång och dessutom med härligt väder! Sol och 28 grader kallar jag behagligt väder!


På torsdagen var det dags för mig och barnen att åka upp till mitt älskade Småland på besök. Åh, vad jag saknar skogen och sjöarna här nere i Skåne! Men jag har ju tur som får komma dit och hälsa på med jämna mellanrum! Hur som helst har den helgen gått i lekens tecken. På väg upp till Växjö stannade vi i Osby och besökte Lekoseum, Brios museum för gamla leksaker. Det var en blandning mellan museum och lekplats och barnen tyckte det var superspännande. Det bästa var tomtens verkstad nere i källaren. Jesper var så fascinerad att han nästan glömde bort att prata!


På fredagen blev det ett besök på Leos lekland med Nina och hennes son Erik. Barnen hade som vanligt superroligt, de lekte, hoppade och klättrade. Christian kom upp med tåget på fredag kvällen, när han hade jobbat klart. Och på lördagen tog vi en tur till Vimmerby och Astrid Lindgrens Värld! Eller Pippiland som Jesper döpte det till. Jisses, så stort det har blivit! Jag har inte varit där sen jag var liten, men jag minns inte alls att det såg ut så här. En riktigt trevlig dag, med underbart väder! Jesper var i sitt esse och for runt som en skållad ekorre större delen av dagen. Men vem kan klandra honom, när man har möjlighet att hälsa på i Pippis hus och sjörövarskepp, hoppa i höet i Rasmus lada och åka kana ner från taket efter ett besök hos Karlsson??


På söndagen var det lite mer seriösa aktiviteter inbokade, nämligen lilla Noomis dop. Det blev en supertrevlig dag som tillbringades först i kyrkan i Tingsryd där dagens huvudperson blev döpt och sedan i trädgården hemma hos Josse och Johan. Väl där fick vi en massa god mat och för barnen var det fritt fram att busa så mycket de ville och till mina vandalers stora lycka var barnpoolen påfylld, så det var bara att kasta kläderna och hoppa i. Jesper och sysslingen Minna badade i flera timmar, med vissa pauser för annan lek och lite mat då och då!


På måndagen var det dags för agilitytävlingen som jag nästan har fasat för. Som jag skrev i mitt sista inlägg, så skulle detta bli sista tävlingen om vi inte lyckades då heller... Och jag måste tyvärr säga att vårt resultat var långt ifrån så tillfredställande som jag önskade. I agilityloppet blev det en disk och där måste jag ta på mig ansvaret, i alla fall till 99%. Min handling var slarvig och under all kritik. Jag har tyvärr sett filmen efteråt och jag vill bara slå mig själv som sabbar loppet på det viset. 1 % får dock Spray ta på sig när hon återigen gick ur slalomet efter pinne nr 10... I hopploppet får vi 10 fel pga två vägringar, den ena i slalomet givetvis, när Spray hittar en intressant fläck att lukta på och står där i ca 10 sekunder. Så det blev inte så bra det heller... Men en positiv sak var ju att hon tog 12 pinnar i slalomet! Alltid något... Det var dock en mycket trevlig tävling, där allt fungerade helt utan problem. Att jag dessutom hade trevligt sällskap av gamla träningskompisar gjorde ju inte saken sämre!


Men efter det här har jag tagit beslutet att inte anmäla mig till fler tävlingar i sommar. Vi behöver lite tid på oss att fundera på om vi överhuvudtaget ska fortsätta med agility eller hur vi ska göra. Jag älskar den här sporten och det gör ont i mig att tänka på att det kan vara slut. Vi kommer naturligtvis fortsätta träna, allt annat är otänkbart och vi kommer troligen delta i KM och möjligen någon inofficiell tävling bara för att det är så kul, men det blir inga fler officiella mer. Vi ska istället fokusera på rallylydnaden är tanken. Vi är anmälda till vår första tävling den 2 juli, så nu är det dags att börja träna mer seriöst med de momenten.


Detta var en lång sammanfattning av en mycket innehållsrik helg! Hoppas alla har orkat igenom hela texten! Avslutar med några bilder från Pippilandet!   Ha det bra tills nästa gång!


  Jesper på Pippis ballkong


Ellinor tycker det är jättekul med Pippis hus!


  Jesper balansar på stenarna i "söderhavet" (med lite stöd  )


  Ellinor är på besök i bullerbyn!   


  Även jag hittade en kompis i Pippilandet   

Ovido - Quiz & Flashcards