Alla inlägg under oktober 2011

Av Cecilia Hansen - 30 oktober 2011 22:43

Igår var det dags för EFIT igen och på första gången på länge kom jag ihåg att vara med  . Och eftersom vi firade Jespers 4 årskalas med släkten blev det många roliga bilder! 



8.00 Spray kryper upp i soffan tillsammans med de andra gosedjuren och sover en stund till. Min vovve är visst lite morgontrött av sig   

 


9.00 Frukostdags



10.00 Ellinor har utsett sig själv till pyntningsansvarig och dubbelkollar så att allt finns   




11.00 Jesper och jag har varit nere på bageriet och hämtat hans tårta, som han själv har bestämt hur den ska se ut! Vill inte alla ha en tårta som är en rosa groda när man fyller år??



12.00 Kocken i full gång   

   

13.00 Det börjar bli färdigt, så nu väntar vi bara på gästerna!   



13.30 Matdags   



15.00 Äntligen dags för paketöppning   



16.00 Lilla Noomi och Spray umgås lite och jag tror Spray tyckte detta var den bästa gästen eftersom hon faktiskt stannade kvar där hon var och inte sprang runt och härjade!    




17.00 Dags att äta den finaste tårtan   




18.30 De flesta gästerna har åkt hem och barnen myser lite med farfar i soffan en liten stund!   




19.30 Jesper utmanar mormor i det nya "Bilarmemory" som han fick i present! Naturligtvis avgick han också med segern   




21.00 Så här trött blir man av att vara med på fyra årskalas tycker Spray!


   

22.00 Dags för lite slappning framför tv:n med ett glas gott rödvin!   


Av Cecilia Hansen - 22 oktober 2011 21:45

Idag fyller världens bästa Jesper hela 4 år!    Detta har givetvis firats ordentligt med paket, tårta och så kom farmor på besök och följde med oss först på knatteskutt, där Jesper spelade fotboll och sen besökte vi Leos Lekland i Malmö, vilket var mycket uppskattat både av själva födelsedagsbarnet, men också Ellinor, hans mor och hans farmor hade ett par trevliga timmar där vi roade oss kungligt  .


Imorgon kommer firandet fortsätta med ett besök i Danmark hos kusinerna, där firandet fortsätter och på måndag är det dags för lite firande på dagis! Härligt att bli ordentligt firad!   



       

Av Cecilia Hansen - 18 oktober 2011 21:30

Det har varit mycket sjukdomar och annat tråkigt sedan den sista uppdateringen. Båda barnen har varit förkylda och haft feber i olika omgångar, så Christian och jag har vabbat lite av och till båda två de sista veckorna. Men nu verkar det värsta vara över för den här gången, så vi håller alla tummar nu för att barnen ska vara friska ett tag nu. En annan sak som har hänt på den här fronten är att jag igår var på
MR- röntgen med mitt dumma knä, som fortfarande gör ont... Det var en mycket märklig upplevelse måste jag säga, att ligga typ inne i ett rör. Men det var hur avslappnande som helst, jag låg där i ca 20 minuter och lyssnade på musik och var farligt nära att somna! Så nu hoppas jag att de hittar någonting, så att de kan göra någonting åt knäeländet. Jag är så trött på att ha ont hela tiden... Men resultatet
lär väl ta ca en vecka att få fram, så det är bara att vänta lite till.   

Men det har inte bara varit sjukdomar hela tiden! Hösten har ju verkligen gjort entré med stormsteg och vissa dagar har varit riktigt fina och då har vi passat på att vara ute i det fina vädret så mycket som möjligt! Jesper har också provat på en ny sport med Knatteskutt och den här veckan var det dags för lite gymnastik och cirkelövningar. Jesper väl jätteduktig när han väl kom igång, men han var ganska avvaktande i början. Men när det väl var dags att springa och hoppa, så var han helt fokuserad på vad de gjorde och tyckte det var riktigt roligt!   

På träningsfronten har det varit ganska lugnt de senaste veckorna. I torsdags var vi med en liten stund på den öppna träningen i rallylydnad. Spray var mer än taggad och jag undrar om hon någon gång under den stunden vi tränade hade mer än två tassar i marken samtidigt?! Men det är roligt att se henne sån här, istället för hur
hon var innan! Och det är fantastiskt kul att jobba med henne och se hur roligt hon faktiskt tycker att det är! Spray har också fått hänga med på söndag kvällarna när jag är hjälpinstruktör på den förberedande kursen i agility och "hjälpa" till medan vi plockar fram sakerna som ska användas. Och då kan vi ju inte bara låta bli att leka lite med slalom och balanshinder! Märkligt nog så tar hon alla tolv pinnarna i
slalom nu utan problem, vilket hon alltid har haft problem med innan när vi faktiskt tränade ordentligt på det. Typiskt!    Men det är så roligt att vara med och hjälpa deltagarna på kursen och det är fantastiskt att se hur långt de har kommit med sina hundar på bara några veckor! Jag är så imponerad!   


Spray och jag har också hunnit vara iväg på tredje tillfället av kantarellkursen som vi gick på i somras. I och med att hon började halta så fick vi sluta, men nu fick vi en ny chans av kursledaren att vara med och det var jättekul! Det verkar som att Spray kom ihåg vad vi hade gjort tidigare och markerade svampar hur fint som helst. Till och med ute i skogen som växte fritt och som inte luktade av människa som de vi övade på innan! Duktig liten flicka!   


Det var nog allt för den här gången! Ha det gott tills nästa gång! Jag avslutar med lite blandade bilder från de sista veckorna!  


                  Resultatet av vårt svampletande   

Av Cecilia Hansen - 6 oktober 2011 21:14

Nu i helgen var det äntligen dags för Rallylydnadscampen på Lunds BK. Spray och jag var naturligtvis med och tränade flitigt. Det började redan på fredagskvällen då vi gick några banor och fick lite allmänt med tips och råd av både instruktörer och träningskompisar. Sedan avslutades kvällen med grillning och lite trevliga samtal med de andra deltagarna. På lördagen var vi på klubben redan klockan åtta på morgonen och vi började med att bli filmade när vi gick en bana och sedan analyserades filmen sönder av Ingrid, vår instruktör. Trots en hel del kritik om hur, vad och varför jag gör vissa saker på banan, så var det totala betyget riktigt bra och vi fick mycket beröm för vår kontakt, vilket kändes kul! När det väl funkar mellan oss, så känns det riktigt bra tycker jag. Spray är en underbar hund att jobba med och bara hennes matte blir tydligare så kommer det bli ännu bättre! Resten av dagen fylldes med olika aktiviteter, såsom prov av vibrationsplatta, vilket Spray tyckte var märkligt, men ändå ganska skönt, olika banor med olika svårighetsgrad och lite problemlösning. På det sista passet tänkte jag att jag skulle få hjälp med ett av våra större problem, nämligen att Spray blir så upphetsad när hon har höga förväntningar på vad som ska hända och då börjar hon studsa i framåtgåendet, skäller, sitter ”fint” på sittkommando eller på något annat vis försöker påkalla min uppmärksamhet att hon vill en himla massa saker. Men naturligtvis gör hon inget alls av de här sakerna när instruktören kollar på oss. Hon går som vid min sida som ett riktigt proffs och hur jag än försöker locka henne till en överslagshandling, så har hon fyra tassar i marken. Instruktören tyckte ju därmed inte att vi hade något större problem! Lite typiskt, men så är det ju ofta när man ska visa något! Lördagen avslutades med en träningstävling, men vid det här laget var både jag och Spray så trötta att det gick liksom inte att koncentrera sig på vad vi gjorde… Och det var en riktigt svår bana, så det var inte så konstigt att det gick helt åt skogen. Men jag är nöjd ändå, efter alla de timmarna av träning så kan man inte begära några stordåd tycker jag inte!


På söndagen var det dags för vår andra officiella tävling och även den var här i Lund. Dagen började i ottan, eftersom jag i ett svagt ögonblick hade lovat att vara funktionär under dagen när jag inte själv tävlade. Så Spray och jag var ”parkeringsvisare” från halv åtta ungefär och sen var jag inropare i en annan klass. Plötsligt var det dags för oss och tävla! Och det gick mycket bättre än vad jag trodde när vi gick banan. Spray var väldigt trött och slö, som en konsekvens av helgen och att vi hade varit i gång hela morgonen. Så när vi gick banan kändes det inte som att vi hade någon kontakt alls, plus att Spray fick en liten fluga i nosen vid sista momentet och tappade ännu mer fokus, men trots detta lyckades vi skrapa ihop 90 poäng! Jag blev både förvånad och glad när jag fick resultatet! Min duktiga lilla tjej!


Sammanfattningsvis kan jag bara säga att jag är supernöjd med vår helg tillsammans på rallycampen! Det var oerhört nyttigt och roligt att träna på det här viset. Så om det blir tillfälle till det igen, så kommer jag och Spray definitivt vara med igen! Även resten av familjen tror jag har njutit av sin helg. Barnen fick för första gången åka upp till mormor ensamma och stanna hos henne två nätter, och det hade gått hur bra som helst. Jätteskönt! Så Christian fick en lugn helg hemma med avbrott för en volleybollmatch på lördagen! Så jag tror att alla i familjen var nöjda med upplägget!


Vi har även hunnit med två besök på Knatteskutt sen förra uppdateringen. Första tillfället var det brottning, vilket Jesper storligen älskade! Han och ett par barn till höll på en hel timme, när de andra gav upp och han hade superkul! Jag som inte trodde det var möjligt att få en fyra- åring till något sådant, men det gick hur bra som helst! Så vi får väl se vad som händer i framtiden! Igår var vi dessutom och provade på pingis, men det var inte lika kul. Det var alldeles för tekniskt för Jesper, han tyckte det var roligare att jaga bollarna… Så det kommer vi nog inte prova igen på några år i alla fall!


Det har också blivit klart att jag kommer gå utbildningen till allmänlydnadsinstruktör, som börjar nu i höst. Jag har varit intresserad länge av det här, främst för att jag i förlängningen vill bli agiltyinstruktör. Nu när det kom upp så verkade det inte som att jag skulle kunna gå, eftersom det skulle krocka med Christians träningar, men igår fick vi veta att hans lag ändrar träningsdag, så helt plötsligt blev det möjligt! Det ska bli så spännande att göra det här, jag ser verkligen fram emot det!


Ha det gott tills nästa gång!

Ovido - Quiz & Flashcards