Alla inlägg under maj 2011

Av Cecilia Hansen - 23 maj 2011 08:00

Den här helgen har verkligen innehållit massor med olika saker! På fredagkvällen var jag och Jesper ute på klubben för att hjälpa till att sätta upp tälten och förbereda inför tävlingen på söndagen. Jesper var superduktig, då han var ansvarig för att alla gummisnoddarna till tältet kom på plats och han var även med och spikade tältpinnar!    När vi var klara så gick vi en liten runda på 4H- gården och tittade djuren. Jesper tycker verkligen det är spännande att kolla på dem och det är roande att höra på hans utläggningar om vad han anser om djuren.   


På lördagen fyllde jag år!   Dagen började på bästa sätt med frukost och så fick jag ett paket från Christian och barnen, vilket visade sig innehålla en bärbar dator!! Så härligt att äntligen ha en egen dator som faktiskt fungerar igen!    Även resten av dagen blev jättehärlig med trevliga gäster, fler presenter och god mat! Barnens kusiner från Danmark kom med sina föräldrar, liksom min kusin med barn och sambo och farmor och farfar. Mamma kom ner redan på fredagkvällen, så hon var där redan på morgonen. Tack allihop för de fina presenterna och för det trevliga sällskapet!   


Söndagen blev dock inte riktigt lika trevlig som lördagen tyvärr.    Det var tävlingsdag på klubben i agility och på fm var jag funktionär i klass 2, vilket var riktigt trevligt! Alltid kul att se duktiga ekipage springa! På em var det dags för mig och Spray att tävla och det gick väl inte superbra om man säger så… Christian, mamma och barnen kom ut för att titta, vilket skulle visa sig inte var det bästa som kunde hända… Vi började med agilityklassen och där trodde jag att vi skulle fixa det eftersom det var en lång fartsträcka i början, vilket brukar vara Sprays favoritstart. Det började bra, men efter balansbommen som var det tredje hindret kom Spray tydligen på att hon hade glömt sin husse någonstans och stannade och började spana på publiken tills hon fick syn på honom, då sen fortsatte hon banan några hinder till, då hon återigen var tvungen att kolla att han stod kvar på plats. Och sen körde vi klart banan. Resultatet blev två vägran och tidsfel. Suck! När det sen blev dags för hopploppet bad jag Christian att ställa sig i målet istället så Spray kunde hitta honom direkt när loppet var klart, men även det blev tokigt då husse helt plötsligt var borta… Så Spray tog tre hinder och sen lämnade hon banan för att leta upp honom…Gah, vad gör man?!?!?.    Så vi var diskade innan vi ens hade egentligen börjat köra banan och jag tror hon hade fixat hoppbanan galant om hon bara hade gjort ett försök, för den var flytig och fin och inga besvärliga svängar i stort sett.


Direkt efter loppet kände jag mig mest gråtfärdig av besvikelse. Varför funkar det aldrig? Även idag känns det ganska tungt och jag överväger allvarligt att lägga ner agilityn. Vi har alltså hållt på i fyra år och har aldrig nollat lopp utan tidsfel och det börjar kännas alltmer slöseri med tid och energi att fortsätta. Det spelar ingen roll att det går ”framåt” och ganska bra. Har man alltid en disk eller några fel med sig så kommer man ju helt enkelt inte vidare. Det är den bistra sanningen. Jag vet inte hur länge jag ska hålla på för att någon gång ska släppa och börja flyta på. Jag orkar helt enkelt inte bli besviken efter varje tävling och sen kämpa mig tillbaka, oavsett om det är mitt eller Sprays fel att det inte funkar. Vi har en tävling till inbokade den sjätte juni i Växjö och om det går lika dåligt på den så lägger jag helt enkelt ner tävlandet, i alla fall för ett tag och satsar istället på rallylydnaden. Det känns som det är dags att göra något nytt nu, eftersom vi inte kommer vidare. Bättre fly än illa fäkta heter ju ordspråket och det stämmer in på mig och Spray i det här fallet. Det är möjligt att det kommer att kännas annorlunda snart och jag älskar verkligen att hålla på med agility, men det är kanske så illa att det får vänta tills nästa hund istället?


Avslutar med filmen från vårt agilitylopp som Evas kille Mattias var snäll att spela in åt oss!


Av Cecilia Hansen - 14 maj 2011 22:14

De senaste tiden sen förra uppdateringen har innehållit flera olika saker som kan läsas av rubiken! I skrivande stund tittar jag på Eurovision song contest och jag kan väl lugnt säga att det är lite av en sensation att jag överhuvudtaget är vaken fortfarande... Egentligen vet jag inte varför jag sitter och kollar, eftersom jag inte alls är intresserad och låtarna är verkligen superdåliga, Sveriges bidrag inkluderat, men det är lite av en tradition...   Om inte annat får man sig några goda skratt av hela bisarra bidrag. I år verkar det som att Moldavien kommer vinna på den fronten   . Min märkliga humor tilltalas oerhört av både struthattar och ballerinor på enhjuliga cyklar  . Får se om jag klarar av att sitta här i ca 2 timmar till innan eländet är över för den här gången, eller om jag bara läser på text- teven imorgon. Det spelar egentligen ingen roll, eftersom jag ändå inte kommer att komma ihåg vare sig vem eller vilket land som vinner...


Så, färdiggnällt om detta och till något mycket roligare! Idag har det varit en härlig dag, som inleddes med en liten resa upp till Höör, där vi kollade på ko-släpp! Barnen tyckte faktiskt det var jättespännande att se korna och jag har aldrig heller sett det i verkliga livet innan, så det var ganska häftigt!    På em var det dags för Sprays och min träningsgrupp i agility och idag tyckte jag det gick riktigt fint! Spray var pigg och glad hela tiden och utförde övningarna fint! Vi byggde även en klass 2 hopp bana, vilket hon klarade fint! Jag fick lite skäll för slarvig handling, med all rätt tyvärr. Även om det är en enkel bana måste jag ge Spray en ärlig chans och fokusera  fullt ut och inte bara anta att hon fixar det utan min hjälp. Nästa tävling är hemma i Lund nästa söndag, så det ska bli spännande att se hur det här slutar! Jag har också anmält oss till en tävling uppe i Växjö i juni   . Det ska bli trevligt och komma "hem" och förhoppningsvis träffa lite gamla hundkompisar!


Förra helgen hade vi besök av mamma och på söndagen var vi med på bakluckeloppis här i Lund. Det var riktigt trevligt faktisktVi hade samlat ihop en massa saker, mest barnsaker givetvis som inte fick plats längre i förråden och vi sålde det mesta vi hade med oss  . Vi får göra en ny raid om ett par år när barnen har blivit för stora för en del leksaker igen! 


Jag har också genomfört ett köp som jag skulle ha gjort för flera år sedan; en bur till Spray, som hon ska kunna ligga och slappna av i under tävlingar och andra stressiga dagar. Jag har dock tvekat och velat länge hur jag skulle göra, men efter mycket om och men köpte jag en bur av snälla Eva Cajhagen som hade en tygbur till övers. Sagda bur hamnade i vårt vardagsrum för att Spray skulle vänja sig vid den och det första som hände var att båda barnen tyckte att de hade fått en ny superrolig koja att leka i... Till slut fick jag en ljus idé och la in en av Sprays filtar och helt plötsligt låg hon därinne och sov!  . Duktig flicka! Och jag som hade förväntat mig en lång invänjningsperiod, med klickerträning! Men det känns skönt att det gick så enkelt! Så nu ska vi se hur mycket buren tål, om det nu blir ett problem, ute på tävling, om Spray försöker ta sig ur den på allvar... Men det märker vi nog snart i så fall!   


  Ellinor visar hur buren ska användas!  


En mycket nöjd vovve sover tryggt i sin bur     



För övrigt har de sista två veckorna som vanligt varit full av en massa saker! Agilitykurser och styrelsearbete tar ju en del tid och sen ska man hinna träna sin egen hund också  . Trots att det är roligt med allt det här, så ska det bli ganska skönt om några veckor när alla kurser tar slut och man får lite tid över till att bara andas. Å andra sidan kan man nog fylla de luckorna med andra saker då. Sysslolös är det ju inte så ofta man är nu för tiden!   . Och jag hoppas ju på sommarträning med agility och rallylydnad, så Spray och jag kommer ha att göra ändå!


Jag avslutar med en bild på Jesper som är på väg till dagis. Den här dagen ska hans avdelning gå iväg på utflykt, så han har god matsäck packad i ryggsäcken, vilken har kontrollerats flera gånger så att allt är med!  



Min stora pojke    


Det var nog allt som har hänt sen sist! Ha det gott   

Av Cecilia Hansen - 2 maj 2011 07:30

Vi har haft några intensiva dagar den här helgen!    I lördags, som även var valborgsmässoafton, var det dags för agilitytävling i Lomma! Vi tävlade två lopp och vi började med hoppklass. Jag är faktiskt riktigt nöjd med resultatet, även om fick med oss 10 fel. Det ena var helt och hållet mitt fel, eftersom jag kallade typ en vecka för sent i en snäv sväng… Det andra felet tycker jag nog att Spray är lite medskyldig till, då hon gick ur slalomet vid 10: de pinnen! Suck, så irriterande! Hon sög själv på hindret idag och tog ingången fint… Skithinder!   Men hur som: vi kom i mål utan disk och det tycker jag ju är en bragd för oss! Andra loppet i agilityklassen blev helt fel från början. Ekipaget före oss var strukna, vilket jag inte förstod förrän det var vår tur. Så det blev lite stressigt att komma in på banan och jag struntade i att göra våra vanliga ”ritualer” och bara började loppet. Spray hann inte alls med, utan som vanligt när det blir lite fel för henne, så la hon bara ner verksamheten och började studera publiken och struntade i sin jobbiga matte som bara gapade på henne… Efter lite övertalning gick hon dock med på att slutföra loppet och när hon väl fick upp farten så flöt det på, men även här strulade det med slalomet. Men trots allt är jag nöjd med dagen, vi diskade oss ”bara” i det ena loppet och vi hade massor med trevligt sällskap och solen lyste på oss!  


 Hopploppet i Lomma     


På eftermiddagen fick vi besök hemma av Maja, Kalle och Gizmo och Malin med familj. Jesper hade sett fram emot det här i flera dagar, eftersom Maxwell skulle komma, som är lite av en idol och dessutom skulle vi grilla korv utomhus! Superspännande ju!! Det blev även lite valborgseld på kvällen, fast vi kom en timme för sent till platsen eftersom det stod fel tid på hemsidan. Men barnen tyckte trots allt det var spännande att kasta lite pinnar på elden! Jesper kämpade hårt inne i träddungen bredvid för att få loss några enstaka pinnar att kasta på bålet!   


Christian och Maja filosoferar med varsin öl i solen    


 Sötaste festdeltagarna   


Igår tog vi en tur till Danmark och hälsade på Peter och Betina. Det blev en supertrevlig dag med picknick ute i Dyrehaven. Barnen kunde springa fritt och leka och vi vuxna satt i solen och njöt! Mycket trevligt! Sånt borde man göra betydligt oftare!


Picknick i skogen    


Spray tycker det är oerhört hårt att följa med på picknick   


Ha det gott tills nästa gång!   

Ovido - Quiz & Flashcards