Alla inlägg under februari 2012

Av Cecilia Hansen - 29 februari 2012 22:09

Förra måndagen somnade min älskade mormor in för evigt. Tillvaron kommer aldrig mer bli sig riktigt lik utan henne, hon var en trygghet i livet som man alltid visste att man kunde vända sig till när man behövde och jag kommer sakna henne något oerhört. Just nu vill jag tro på högre makt, dit hon har begett sig efter det här livet och där återförenats med sina kära som redan har lämnat oss. Saknar dig mormor!   



Av Cecilia Hansen - 19 februari 2012 22:00

De sista veckorna har äntligen vintern hittat till Lund också! Vi har fått lite snö, precis tillräckligt mycket för att barnen har kunnat inviga sina nya pulkor lite mer ordentligt. En söndagseftermiddag tillbringades i en av områdets pulkabackar och båda två tyckte det var superroligt  . Ellinor hade dock lite problem att själv få upp pulkan igen till toppen, så det är tur att hon har en snäll storebror som kunde hjälpa henne lite!  . Det har också blivit pulka till och från dagis i flera dagar, vilket i alla fall jag tycker är trevligare än att lämna med vagn! Även Spray tycker att det är super att snön har kommit! Hon blir som en liten valp igen och leker i snön! Att saltet dessutom har försvunnit när snön kom betyder att hon inte behöver ha sina hemska skor på sig på promenaderna, vilket hon verkar uppskatta väldigt! Nu har ju förvisso snön helt försvunnit igen, men i och med att det har regnat en del också, så finns det inte så mycket salt på vägarna, och det är skönt för Sprays stackars tassar!


Nu i helgen har vi varit väldigt kreativa här hemma! Ellinor lyckades häromkvällen att klättra/ ramla ur sin spjälsäng och det är ju ett ganska högt fall, så vi bestämde oss för att det var nog ändå dags att fixa en ny säng till henne. Hon är ju dessutom en stor flicka nu och fick knappt plats i sin lilla säng längre, så det var faktiskt på tiden! Så det blev en tur till IKEA och en ny madrass inköptes till henne. Resultatet blev riktigt bra, en typ av våningsäng som hon delar med Jesper och båda barnen tycker än så länge det är kul förändring  


För övrigt rullar dagarna på som vanligt! Instruktörsutbilningen och styrelsearbetet tar en stor del av min fritid och jag hoppas återigen att det lugnar ner sig lite snart, då jag börjar känna mig ordentligt sliten av alla "måsten" i tillvaron. Ibland känns det som jag inte har tid med mig själv alls och allt det som jag tyckte var roligt för ett litet tag sen har förvandlats till måsten... Jag måste nog lära mig att säga nej och inte ta på mig alltför många extra saker. Livet i allmänhet är mer än tillräckligt just nu känns det som... Tråkiga tankar, men även de måste få luftas ibland... Men snart är det vår och allting kommer bli ljusare och lättare! Mindre kläder när man ska gå ut och mindre städning på grund av allt man släpar in!! Oj, vad jag längtar  .


Avslutar med lite bilder från de sista veckorna!


         









  

Av Cecilia Hansen - 6 februari 2012 21:45

I söndags var jag och Spray med på en träningstävling i rallylydnad på klubben, som anordnades av fantastiska Ingrid Dahlqvist! Planen var att vi skulle gå den avancerade banan, men det gick helt åt skogen. Spray betedde sig som hon har gjort de sista två tävlingarna med skall och hopp och var allmänt okoncentrerad och strirrig, så jag bröt efter bara några få moment, eftersom jag inte fick kontakt med henne  . Men det var ju trots allt en träningstävling, så vips var vi anmälda till banan i fortsättningsklassen istället! Det blev då lite väntetid för oss och då passade jag på att få lilla fröken att lite mer fokuserad och gjorde ett platsläggande med henne. Då måste man ju både tänka och lugna ner sig lite. Och detta gjorde verkligen susen med hennes koncentration. När vi gick in på banan för andra gången så var det precis som en annan hund. Jag hade dessutom tagit av mig vantarna igen, så det var lite småkallt i -10 grader, men det spelade ingen roll!! Spray gjorde momenten och hon gjorde dem lugnt och stilla, samtidigt som hon var helt fokuserad på mig  . Helt underbart att  se att hon fortfarande kan! Det blev lite skall i slutet av banan och hon ville inte ligga ner, men det tycker jag är lite ok när det är så kallt som det var i söndags! Vi blev dessutom filmade och vi fick se oss efter tävlingen, när vi satt och fikade och utan att skryta tyckte jag vi var riktigt duktiga! Jag fick mig dock en tankeställare hur jag ska förbereda oss för tävlingar. Hon ska inte vara helt pigg och alert, utan hon ska vara lite trött och framförallt ha gjort någonting med huvudet innan vi går in på banan. Vi fick dessutom pris för dagens bästa prestation, en ful pipleksak i form av löständer eller något liknande! Spray älskade den, så det var ju ett fantastiskt bra pris  . Jag är bara glad att det äntligen lossnade lite igen. Jag vet ju att hon kan alla momenten och att hon kan fokusera, men det har verkligen inte funkat de sista tävlingarna, så jag hoppas att vi har kommit en liten bit på vägen för att komma vidare!


För övrigt har det också handlat väldigt mycket om hundar för mig, fast på det teoretiska planet. Utbildningen rullar på och det är fortfarande jätteroligt. Förra helgen var vi där hela söndagen, och det var länge sen en dag gick så fort, men det var verkligen intressant och de andra som går kursen är hur trevliga som helst, så tiden bara försvann! Dessutom har det varit styrelsemöte och möten med kommittén jag sitter med i, så det har varit mycket att dona med. Hoppas det snart lugnar ner sig lite, för det är lite mycket nu kan jag känna! 


Barnen hade planeringsdag på dagis förra veckan på torsdagen och fredagen och mamma var snäll och kom ner från Växjö och hälsade på! Hon stannade ändå till söndagen, så det blev mycket mormortid för barnen  . På lördagen packade vi in oss allihop i bilen och åkte till svärföräldrarna i Danmark. Svärfar fyller år imorgon (tisdag), så det blev lite firande för honom. Som vanligt blev det en trevlig dag med god mat och trevligt sällskap. Anne Maria var där med sin familj, så Jesper och Ellinor hade fullt upp hela dagen med att leka med sin tre kusiner   . Tyvärr blir det inga bilder från festen, eftersom vi var slarviga och glömde kameran hemma...


För övrigt har det inte hänt så mycket, förutom att Spray nu är lycklig ägare till fina tasskydd. Hon har så ont av saltet den lilla stackaren och de flesta promenader har hon gått på tre ben  . Så idag tog jag en tur till djurapoteket efter jobbet och köpte fina gummiskor till henne. Hon tar det naturligtvis som en grov förolämpning, men det gör hon ju med allt som har med kläder till henne att göra. Men de funkade bra utomhus, vilket är huvudsaken och hon verkade inte alls känna av saltet ikväll när vi var ute! Skönt, bara hoppas att det fortsätter på samma sätt tills salteländet är borta!   .


Ha det bra tills nästa gång!   

Ovido - Quiz & Flashcards