Alla inlägg under januari 2012

Av Cecilia Hansen - 23 januari 2012 21:40

I torsdags var det äntligen dags för starten av utbildningen till allmänlydnadsinstruktör! Vi är 10 stycken från olika klubbar som ska lära oss en himla massa saker och förhoppningsvis kommer vi ta examen i slutet av september   . Än så länge verkar det vara superkul, men det är mycket som ska göras och läsas, så det kommer bli ganska tufft verkar det som. Den största utmaningen är vi ska göra ett projektarbete, där vi ska hitta någon i vår omgivning som har en hund med någon form och allmänlydnadsproblem och sedan följa dem under 6-8 veckor och ge dem tips på hur de ska komma framåt med sin träning. Detta ska dokumenteras under hela tiden och sedan ska resultatet visas upp vid själva eximainationen... Har inte en aning om vem jag kan fråga om detta, men om någon som läser bloggen känner till någon som kan vara intressant i det här sammanhanget, får ni gärna tipsa mig om det! 


Innan det var dags för första lektionen i torsdags passade jag och Spray på att träna lite på klubben, för första gången på flera veckor. Det gick lite upp och ner, eftersom hon var verkligen taggad och ville lite för mycket. Däremot upptäckte jag en mycket märklig sak under tiden vi tränade... Spray följer mina händer när vi går, det sitter kvar sedan agilityn och det är mina handrörelser som styr henne. Vad jag märkte var: hade jag mina vintervantar på mig, så tappade hon koncentrationen och flöt iväg på något annat håll, tog jag av mig vantarna, så följde hon mig  . Mycket märkligt... Det spelade ingen roll om jag hade belöning i handen eller inte, var vantarna där, så var det tydligen lika med att man inte behövde gå fot?! Så det får väl helt enkelt bli att frysa om händerna nu i vinter om vi ska kunna träna något  


Ha det gott tills nästa gång    


Av Cecilia Hansen - 16 januari 2012 13:39

Nu har vi kommit en bra bit på den första månaden på det nya året och idag har vi årets första vabbdag... Stackars lilla Ellinor har fått magsjuka, så det blir att vara hemma ett par dagar. Men det innebär ju medan den lilla sjuklingen sover, så har jag tid att uppdatera bloggen  .


Sedan förra uppdateringen har det hänt mycket. Det har varit jul- och nyår, vilket givetvis firades! Både jag och Christian hade tagit ledigt från jobbet i två veckor, så det blev verkligen en långsemester  .  Julafton och juldagen tillbringades i Danmark, där vi firade först med svärföräldrarna och svägerska med familj. Det var supertrevligt och till och med tomten kom på besök. Men barn av idag är inte lika lättlurade som vi var när vi var små... Jespers kommentar efter tomten hade gått var: "Vad gjorde farfar inne i tomten?". Hmm, vad svarar man då?  . På juldagen firade vi med släkten på svärfars sida av familjen, vilket också var en mysig dag. Barnen hade så roligt och sprang runt och busade för fullt hela dagen! Dagen efter åkte vi upp till Växjö och stannade hos mamma i några dagar. På torsdagen var det dags för ytterligare lite julfirande med min del av familjen, så det blev mer julklappar och även hit kom en tomte. Jesper var mycket konfunderad, eftersom det inte var samma tomte som innan, men eftersom han fick en massa paket av tomten, så godkände han även detta  . En av dagarna var vi simhallen i Växjö och badade med barnen och det var verkligen hur kul som helst. Båda barnen kom ihåg hur man "simmade" med simring och puffar sen vi var på Mallorca i somras, så de simmade på hur bra som helst. Ellinor, som är en riktig liten tuffing, kastade både ring och puffar till slut och ville försöka utan... Så det gällde att hålla fast i henne  . Vi hann dessutom med några promenader i härliga smålandsskogar, både med och utan trevligt sällskap!


På fredagen åkte vi ner till sommarstugan där svärföräldrarna väntade och där stannade i över en vecka. Mamma kom ner dit också och firade nyår tillsammans med oss! Vi hade köpt lite raketer för barnens skull, men de blev mest rädda och tyckte det var obehagligt när det smällde, så det var ingen höjdare. Spray däremot var lika cool som vanligt! Hon rynkade lite på näsa och öron när det smällde som mest, men för övrigt tyckte hon mest det var tråkigt att sitta still så himla länge! . Skönt att ha en hund som inte bryr sig överhuvudtaget om smällare. Vissa har ju ett mindre helvete under den här tiden...  Sen följde en vecka av total lättja! Vi sov till halv tio på förmiddagarna och det mest avancerade vi gjorde på eftermiddagarna var att gå en långpromenad med Sprayan. Härligt liv! Däremot gjorde jag och Spray något vi inte har gjort på ca tre år! Spårade! Oj, så roligt det var! Undrar varför vi inte gör det längre? Jag la ett spår på ca 100 meter med 5 pinnar, med några vinklar. Men det var lite för svårt märkte jag, det var ju länge sen vi gjorde det. Nästa gång blir det mindre vinklar. Men jag är ändå imponerad av hur bra Spray fixade det. Som vanligt körde hon på i 110 km/h i spåret, men markerade alla pinnarna och väntade på startsignal! Efter lite trasslande vid sista vinkeln hittade hon även slutapporten och belöningen! Resultatet blev både matte och vovve nöjda och framförallt trött vovve  .


Jag har också varit på sjukhuset efter nyår och träffade en reumatolog för mitt knä, som fortfarande är dåligt   . Dessvärre kunde hon inte heller ställa någon diagnos, utan skrev ut mer piller och en smärtstillande kräm och så fick jag en ny telefontid om några veckor. Än så länge har inte tabletterna hjälpt, så jag hoppas hon har något bra att säga när hon ringer nästa måndag...


Det var nog det mesta som har hänt de sista veckorna! Avslutar med några foton från de sista veckorna! Ha det gott tills nästa gång!  


                     

Presentation


Välkomna till Sprays blogg! Se vidare under presentation!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards