Alla inlägg under oktober 2012

Av Cecilia Hansen - 29 oktober 2012 22:46

I lördags var det dags för nästa del av firandet av vår stora 5- åring och nu var det dags för familjen att komma och fira. Så hela lördagen ägnades åt att leka, öppna paket och äta en massa godsaker. Som  vanligt var det jättetrevligt att få besök, tack till er alla för att ni kom och firade vår fina Jesper!   

I söndags tog vi det bara lugnt och vilade efter lördagens festande. Jag var dessutom på fredag kvällen och åt middag tillsammans med dem som jag gick instruktörsutbildningen, så det blev några timmar fyllda med prat och en himla massa skrattande! Mycket trevligt var det i alla fall och jag hoppas verkligen att våra planer som vi diskuterade under kvällen blir verklighet!    Men på söndagen kändes det att det hade varit mycket hela helgen, så det var skönt att bara ta det lite lugnare. Vi tog en tur till Nova, och Jesper fick en ny födelsedagspresent av mormor, eftersom hans förra gick sönder under festen. Så han fick välja helt själv och valde en Blixten McQueen radiostyrd bil, som han körde runt med i hela huset resten av kvällen! Efter Novabesöket fortsatte vi ut till Lomma och gick en runda på stranden. Både barnen och Spray roade sig kungligt genom att leka på sanddynerna och Spray försökte också ta sig ett dopp i havet, men det var för kallt till och med för henne.   

Idag på morgonen åkte Christian till Tyskland för en veckas arbete igen… Som tur är har jag en mycket snäll mor, som stannar i Lund hela veckan och tar hand om Spray och hämtar barnen från dagis på eftermiddagarna, vilket underlättar helt otroligt! Och det är dessutom trevligt att ha mamma på besök lite längre så både barnen, Spray och jag hinner umgås lite ordentligt med henne.

Det var allt för den här gången! Ha det gott!   Avslutar med lite blandade bilder från helgen!

 

                   

Av Cecilia Hansen - 22 oktober 2012 09:19

...för idag är det Jespers födelsedag! Grattis till vår älskade pojke som blir hela 5 år idag!   


 

Av Cecilia Hansen - 21 oktober 2012 21:49

Idag har Jesper haft sitt kalas för sina kompisar. Eftersom Jesper hade bjudit in ca 15 barn hade vi hyrt kvarterslokalen att ha festen i, vilket verkligen underlättade dagens event! Under två timmar lektes det, åts godis, tävlades, hade ballongslagsmål, fikades, öppnades paket och lektes på lekplatsen som ligger precis utanför dörren. Barnen hade jättekul och Jesper var helt nöjd med sitt kalas   . 


 

Fikadags! Flera stycken sitter still samtidigt   


  


 

Spännande med paketöppning! 

 

Resten av helgen har vi mest varit ute och njutit av det fantastiska vädret. Det har varit upp mot 20 grader flera dagar i rad, soligt och knappt någon vind, så det har varit helt underbart att vara utomhus. Det har blivit både lekplatsbesök och hundbad i sjön vid Järavallen. Först fick Sprayan bada en stund till sin stora lycka och sen tog vi en promenad genom skogen innan det var dags att åka hemåt. Fler sådana varma och sköna dagar efterlyses!   


Lekplats 1 och Ellinor visar upp en ny färdighet hon har lärt sig och mamma får lätta problem med nerverna   


   

Lekplats 2. Rasmus Klump och Hello Kitty måste ju självklart också gunga, eller hur?    


 

Fortfarande leklats 2. Just vid en sån här speciell gunga spelar både tyngd och storlek en viss roll   . Ellinor fick sig en liten flygtur...


 

En lycklig vovve som njuter av ännu ett bad i år   


Två stycken avundsjuka personer, som gärna skulle ha gjort Spray sällskap i vattnet    


Ha det gott tills nästa gång!   



Av Cecilia Hansen - 18 oktober 2012 19:45

Idag lyckade jag, genom att vara helt otroligt klumpig, skapa en liten mindre katastrof... Kvällen innan hade jag lagt mina ringar på fönsterbrädet, som jag alltid gör och på morgonen när jag höll på att göra i ordning i sovrummet, skulle jag öppna fönstret och lyckas att riva ner ringarna på golvet. Trodde jag... Förlovningsringen studsar iväg, men vigselringen åker ner i en ca 2 cm bred springa som går ner i något slags ventilationsgreja. Under själva modelen finns det ett rör som är så brett, så jag precis får ner handen där men jag når inte ringen... Som tur är har jag en väldigt rationell äkta man, så på em när vi båda är hemma, så lyckas vi med gemensamma krafter fiska upp ringen ur röret. Den ligger ca 30 cm in i röret, men till slut lyckas vi att få ut den med hjälp av lite olika saker! Slutet gott allting gott!!

Men jag önskar verkligen att det fanns en ångraknapp i verkligheten, precis som när du gör fel på datorn, det skulle vara riktigt praktiskt!!

 

 

Ner i den här vita saken lyckas jag knuffa ner min ring...


 

Mobilfoto på ringen inne i röret. Då ligger den ca 30 cm in...

Av Cecilia Hansen - 16 oktober 2012 22:00

Så har hösten gjort sitt inträde ordenligt! Som vanligt är det väldigt blandat väder med vackra soliga  höstdagar där man ser hur naturen byter färg från grönt till rött, gult och brunt, och dels regninga blåsiga dagar där man helst bara vill förvandla sig till en björn och gå i ide tills våren kommer. Men  förhoppningsvis går det fort över och så kommer vintern med en massa snö istället, vilket känns mycket trevligare!

Men troligen kommer hösten försvinna hur fort som helst, då det händer en hel del i familjen. Christian har fått ett uppdrag som gör att han kommer befinna sig i Tyskland av och till under hösten, och redan förra veckan var jag gräsänka. Jag fick som tur var stor hjälp av min snälla mamma som kom ner till Lund och hjälpte mig med barn och hund tre av dagarna, så det var inte så betungande egentligen. Men jag är full av respekt för ensamstående föräldrar, som alltid har det totala ansvaret för sina barn och inte har någon att dela vardagen med. Men för Sprays del var det nog ganska trevligt att bli bortskämd av gammelmatte några dagar, så hon var helt nöjd med arrangemanget!

På träningsfronten har det stått helt stilla i stort sett, förutom att vi satsar på att ha kul tillsammans på promenaderna och jobbar en del med kontaktövningar och lätta samarbetsövningar. Allt för att Spray ska börja tycka det är kul att träna igen, vilket har känts på sistonde att hon inte gör längre... Så nu är det lek och kontakt som står i fokus för oss och på bara några veckor tycker jag att det har hänt någonting mellan Spray och mig. Hon har blivit mer öppen och tar mer kontakt, även när vi är hemma, vilket jag tar som ett positivt tecken. Att det dessutom är roligare att gå på promenader för både henne och mig blir liksom bara en bonus!

Ha det gott tills nästa gång! 

 

 

Nästa generations hundförare   

Av Cecilia Hansen - 1 oktober 2012 21:02

Igår blev jag och nio av mina instruktörskollegor äntligen godkända allmänlydnadsinstruktörer inom SBK!   Så skönt att äntligen vara klar och känna att man faktiskt gjorde ett bra jobb på vägen dit, men samtidigt är det lite sorgligt. Vi har haft nio fantastiskt roliga månader tillsammans och jag kommer sakna våra torsdagkvällar!   


Men oj, så nervös jag var igår innan det var dags för redovisningen. Jag var först ut med den muntliga delen och det gick riktigt bra! När jag väl stod där hade jag full kontroll, vilket jag inte hade haft kvällen innan då jag fick total black out och överhuvudtaget inte kände igen mitt projektarbete   . Men det fungerade ändå och jag fick en massa bra kritik efteråt av examinatorerna. Även den praktiska delen gick bra. Jessica och Caesar, som jag har haft som projektekipage kom ut till klubben och vi visade upp en övning som vi har använt under träningen och Caesar imponerade på samtliga inblandade! Tack snälla Jessica för att du har ställt upp och låtit mig drilla er under det sista halvåret! Jag har säkert varit jättetjatig med en massa saker   .


Nu när utbildningen är över ska jag ta det lugnt ett tag och kanske till och med få lite tid att träna min egen hund och ha mer tid över för barnen! En annan person som som jag också vill tacka är min käre äkta man, som har ställt upp här på hemmaplan medan jag har varit iväg varenda vecka och överlåtit allt till dig! Utan dig hade jag inte fixat det här, så enkelt är det! Tack älskling   


 

Ska vi göra något kul snart matte?  



Ovido - Quiz & Flashcards