Alla inlägg under juli 2011

Av Cecilia Hansen - 21 juli 2011 21:28

Så har återigen några veckor gått sedan senaste uppdateringen... Förstår inte vart tiden tar vägen! Men vi har hur som helst fullt upp, så det är väl därför jag inte har tid och ork att uppdatera min stackars blogg.


Sedan sista uppdateringen har Spray fått Metacam i två veckor och blivit mycket piggare och helt slutat halta! Det är härligt att se henne, när hon far runt, piggare än på flera år känns det som! Det tog bara några dagar, så märktes resultatet. Så troligen har hon haft ont under lång tid, men inte visat det så tydligt. Stackars liten. Hon har dessutom fått massage ett par gånger till vilket också kan ha påverkat hennes mer piggare tillstånd. Och jag har även gett henne ett bad för att få bort frontlinen, vilket kan påverka vissa hundar och gett henne ett fästinghalsband istället, vilket alltid har funkat på henne tidigare. Det är bara att hoppas nu att hennes tillfrisknande håller i sig och att det inte går tillbaka igen.


På träningsfronten ligger vi lågt, det blir bara lite enkla övningar på promenaderna eller hemma i trädgården, bara för att jag inte kan låta bli! Och det verkar som Spray är mer taggad att göra något nu igen, så det därför känns det extra roligt. Vi började vår svampkurs förra söndagen och det verkar vara jättekul. Vi fick börja med att låta vovvarna lära sig att markera på doften av svampen, men det verkar inte som att Spray köper det konceptet riktigt. Eftersom vi har tränat med target i agilityn, så tror hon att det rätta sättet även nu är att trampa på den stackars kantarellen. Får hon inget klick då, så måste ju matte givetvis vilja att hon tar den i munnen och ger den till mig i handen?! Följaktligen har hon bitit sönder ett antal svampar i sin iver att göra rätt... Nästa tillfälle är på söndag, så jag hoppas att Maud som håller i kursen kan ge mig lite tips på hur jag ska komma vidare...


Annars har vi bara tagit det lugnt! Det har blivit bad för Spray flera gånger i veckan, när nu vädret har tillåtit det. Hon älskar ju verkligen att simma och bada och det är härligt att se hur pigg hon är nu mot tidigare i våras, även när hon badar! Jag är inne på min andra sönderhackade semestervecka, men nu ska jag vara ledig i en och en halv vecka utan avbrott! Ska bli skönt! Vi har även hunnit med lite annat än hundaktiviteter de sista veckorna. Mamma har varit här och passat barnen de sista två veckorna när jag och Christian har jobbat, men eftersom jag var ledig på tisdagarna passade vi på att göra lite utflykter med barnen. Ena veckan blev det ett besök i Skånes djurpark och nu i tisdags hälsade vi på i Folkets Park i Malmö. Båda ställena var jättetrevliga! Idag har jag och barnen varit på ett lekland här i Lund tillsammans med Malin och hennes pojkar. Det var också supertrevligt!


Jag längtar dock fortfarande efter att sommaren ska komma tillbaka. Jag har fortfarande inte badat i år, eftersom det inte har varit tillräckligt varmt vare sig i luften eller i vattnet, men jag ber till vädergudarna att de åtminstone kan se till att min sista semestervecka är fin. Jag efterlyser alltså temperaturer på över 25 grader i luften och över 20 i vattnet. Inget regn eller blåst, bara sol och blå himmel! Om någon är kompis med den eller dem som bestämmer över vädret får ni gärna vidarebefordra min önskan!


Det var allt för den här gången! Ha det gott tills nästa gång! Jag avslutar med några blandade bilder från våra utflykter!



Jesper är redo för en liten ridtur på Skånes djurpark!

 


Söt liten bebisälg tillsammans med sin mamma!



Båda barnen älskade tivolit på Folkets Park! Undrar vem de har ärvt det efter?

Av Cecilia Hansen - 6 juli 2011 22:19

Äntligen verkar sommaren ha kommit tillbaka! Hoppas den är här för att stanna och det får gärna bli lite varmare ändå  . Ikväll har Spray och jag varit i Lomma och badat, eller rättare sagt Spray, det var alldeles för kallt för min smak så jag höll mig på piren och kastade leksak åt damen istället! Till hennes stora glädje   .



En liten badfilm   


Spray kommer dessutom få njuta av sommaren som kommer bli lugnare än på många år. Vi fick provsvaren från veterinären förra onsdagen och det var som tur var inte borrelia, vilket jag var rädd för. Däremot tyckte Torsten att vi skulle prova att ge henne anti- inflammatorisk medicin i två veckor, bara för att se om hon blev bättre. Och det tog inte mer än tre dagar innan hon blev mycket piggare och i stort sett slutade halta   . Så det känns skönt! Frågan är ju bara hur vi ska fortsätta nu? Det värsta med den här medicinen är ju att man inte får tävla, eftersom det räknas som doping av hunden... Men det får väl tiden utvisa helt enkelt! Så jag har bestämt att vi ska ha lite semester från all träning nu under sommaren, så Spray får lite andrum och kanske kan få en ordentlig chans att återhämta sig! Troligen kommer jag fuska lite, eftersom det är så kul att träna, men i huvudsak ska vi bara slappa, bada och leka i sommar!


Fast eftersom jag är den obotliga träningsnarkoman som jag är, så har jag anmält mig och Spray till en kantarellsökkurs som börjar på söndag! Och jag vill poängtera att det går under lek och inte träning   . Eller hur?!


För övrigt har det bara varit lugnt och skönt! Helgen tillbringades återigen uppe i sommarstugan, den här gången tillsammans med svärföräldrarna. Barnen åkte med dem upp redan på torsdagkvällen och det hade tydligen gått jättebra! Christian och jag åkte upp efter jobbet på fredagkvällen och sen hade vi några mysiga dagar däruppe i skogen, som tillbringades som vanligt med skogspromenader, hundbad och en massa gott att äta och dricka!


 

Min älsklingsvovve   


Barnen har fullt upp med alla fordonen i sommarstugan   



Pappa och Ellinor myser lite  


 

Ellinor sitter säkert på pappas rygg när skogspromenaden blir för lång och besvärlig   


Det var nog allt för den här gången! Vi hörs och ses   

Ovido - Quiz & Flashcards