Alla inlägg under januari 2013

Av Cecilia Hansen - 29 januari 2013 22:16

Förra söndagen var det en stor dag för Jesper, då det var dags att börja på simskolan. Detta har han sett från emot länge och nu äntligen var det dags! Vi har fått en lite dum tid, redan 8.15 på söndagmorgnar, men så länge han tycker det är roligt så det ju värt det! Och han var verkligen duktig och lyssnade på ledarna och kämpade på i bassängen. Han älskar att vara i vattnet och är inte rädd för det, vilket underlättar! Efteråt införskaffade en styck badmössa och ett par simglasögon som han ska ha när han simmar och dessa "provades" hemma resten av dagen!

 

 

Redo för simskolan   

 

 

I torsdags åkte hela familjen och mamma till Lalandia i Rödby för några dagars semester och badande. Och vi hade en  rigtigt trevlig långhelg som blev helt fullpackad med aktiviteter! Framförallt badade vi och barnen åkte massvis med  vattenrutschkanor, vilket de älskar. Båda två var så duktiga och åkte själva, utan att vi ens fick följa med och stå i kön. Christian och jag testade en av deras nyare vattenrutschekanor, där man sitter på en stor "flotte" och åker i ett stort rör ner till en typ av tratt eller vad man ska kalla det och där åker man från sida till sida innan man ramlar ner i "hålet" i  botten och kommer ut. Det var fantastiskt roligt och det killade ordentligt i magen när vi åkte nerför röret. Jag åkte dessutom baklänges, så det gjorde väl det ännu mer nervkittlande! Sen var vattnet iskallt vilket jag verkligen inte tyckte var helt optimalt. Förutom bad och lek, provade vi på både bowling och leklandet som finns där. Och jag och Jesper tog en tur på isrinken med skridskor, vilket inte var det lättaste för honom, men han var riktigt duktig och kämpade på en lång stund, trots att han ramlade många gånger.


Spray var såklart också med och vi fick några fina promenader längs stranden. De två första dagarna blåste det knappt alls och då är det ju bara så fantastiskt att promenera vid havet. På lördagen var det närmast stormvindar, så då tyckte inte jag det var så charmigt längre, men för den lilla svarta spelar lite vind ingen roll, utan hon var lika glad för det! På söndagen var det dags att åka hem, men vi hann med lite bad på fm i alla fall!


 

Härligt ställe för en morgonpromenad   . Både matte och vovve kunde tänka sig att ha den här utsikten lite närmare hemma!


 

Bowlingpremiär! 


 

Mystid med mormor i den lilla stugan efter en himla massa badande   


Igår var det dags för Jespers 5 1/2 års besök på bvc, vilket han klarade med glans! Sköterskan tyckte han var riktigt duktig och jag fick återigen inse att min lille pojke börjar bli riktigt stor och lång! 119 cm och 22,9 kg. Herregud, det är ju inte länge sen han var 49 cm och vägde 3,5 kg... Eftersom det var planeringsdag på dagis igår var mamma snäll och stannade en dag till och passade barnen, medan jag och Christian snällt fick gå och arbeta lite. De hade en mysig dag hemma med pulkaåkande och spel av sällskapsspel, så barnen var helt slut på kvällen och somnade snabbt!


 

Min duktiga kille på BVC som väntar tappert på att sköterskan ska komma med en spruta!


Något annat stort som har hänt är att jag har fått ett nytt jobb! Den 25 mars kommer jag börja som ekonomiassistent på Grizzly Zoo. Just nu finns huvudkontoret i Helsingborg, men de kommer flytta under våren ner till Lund, så det kommer bli perfekt! Det ska bli jättespännande och jag ser fram emot det här!


För övrigt har det väl inte hunnit hända så mycket... Spray och jag skulle ha tävlat i en träningstävling till helgen, men den blev tyvärr inställd, så jag får leta vidare efter inofficiella tävlingar. Vi får träna vidare på egen hand så länge, ska bara vänta på att vädret blir lite bättre först ;)


Ha det gott tills nästa gång!

Av Cecilia Hansen - 18 januari 2013 22:22

Och så har det gått flera veckor in i 2013, utan att jag har uppdaterat, vilket jag blev påmind av igår av min käre äkta make!    Så här kommer en kort sammanfattning av de sista veckorna. Julen firades i Lund tillsammans med mamma och svärföräldrarna. Det blev en mix mellan en svensk och dansk jul och med en blandning av nya och gamla traditioner, vilket var jättetrevligt.    Barnen fick naturligtvis ett helt berg var med julklappar, så de var mycket nöjda med sin julafton, även om framförallt Jesper hade svårt att förstå varför man måste vänta hela dagen på att få öppna de där paketen. Och eftersom jag egentligen håller med honom så hade jag inget riktigt bra svar på frågan. På juldagen körde vi upp till Småland och hem till mamma, där vi tillbringade några dagar. Som vanligt passade vi på att njuta av skogspromenader och det allmänna lugnet som finns där uppe! Det blev också en promenad med Anna och Sprayans kompis Fanja, som vanligt väldigt trevligt! Synd att det inte blir oftare bara... Christian och jag fick också en barnledig kväll, då vi gick på bio och såg Hobbiten i 3-D. Jag är ju vad man närmast kan kalla en teknikmotståndare och har svårt att förstå alla dessa finesser som hela tiden måste utvecklas, men just det här med bio i 3-D var en superhäftig upplevelse. Det ska vi helt klart göra igen!   . En av dagarna firade vi jul med min kusin Josefin och hennes familj. Det blev ytterligare ett berg av julklappar, och barnen lekte tillsammans långt in på kvällen och hade superkul   .
 
På fredagen innan nyår packade vi in oss i bilen och körde ner till sommarstugan och var där över nyår tillsammans med svärföräldrarna. Mamma kom också ner över nyårsafton och firade med oss. Det blev några ännu fler lugna dagar där vi gjorde så lite som möjligt för det mesta, vilket var superskönt.    Spray njöt som vanligt av att vara där och höll på att driva oss alla till vanvett, genom att vilja gå in och ut genom dörrarna hela tiden. Varför ska dörrarna liksom vara stängda överhuvudtaget, tycker hon, när det är så skönt att kunna gå som man vill.   

Vi åkte hem till Lund igen torsdagen efter nyår och var hemma några dagar och donade. Vi åkte och badade i Hörbys badhus, vilket barnen tyckte var superkul och jag och Spray har varit iväg några gånger i Eslöv och tränat rallylydnad i ett ridhus och även kört ut till klubben några kvällar och tränat. Så det känns som vi har kommit igång lite igen, vilket är superkul! 

Det var nog det mesta som har hänt de sista veckorna. Återkommer förhoppningsvis snart igen med lite fler uppdateringar, som inte ligger så långt tillbaka i tiden. Ha det gott så länge!   . Avslutar med ett gäng bilder från de sista veckorna!

 

 

I spänd väntan på Kalle Anka   

 

 

"Nu är det jul igen..."   

 

 

Minna och Ellinor firar tillsammans   

 

 

 Min älskade Spraya 

 

       

På skogspromenad i smålandsskogen   

 


   


Nyårskram  


 

Jesper och Spray vilar lite när i ett vindskydd under en långpromenad   

 

 

Jesper med sin älskade Rasmus Klump, som följer honom på de flesta äventyren genom livet   

 

 

Dragkamp   

 

Ovido - Quiz & Flashcards