Alla inlägg under september 2012

Av Cecilia Hansen - 25 september 2012 21:23

I helgen var vi uppe i sommarstugan tillsammans med svärföräldrarna. Barnen fick åka upp redan på torsdagen och roade sig tillsammans med farmor och farfar tills på fredagkvällen när jag och Christian också kom dit. Som vanligt var det bara hur härligt som helst att vara där. Både lördag och söndag gick vi långa härliga rundor i skogen och letade svamp. Jag måste dock erkänna att jag är en hemskt dålig svampletare, jag tycker bara det är skönt att strosa runt i skogen, så
jag kollar nog mer på träden än på marken. Och då blir ju resultatet som därefter också...   Spray var inte heller jätteintresserad av svampletande, trots att hon har gått kurs och allting! Får nog träna både hon och jag om det ska gå bättre.   Däremot hittade hon en räv som bodde under under en stubbe! Jag vet inte vem som blev mest förvånad,
Spray eller räven, men det såg ganska kul ut när de stod och glodde på varandra! Tur att hon inte har någon jakt i sig, utan hon nöjde sig ed att förfölja räven en liten bit och sen kom hon tillbaka utan att det hände något.


 

Farfar och barnen tar en liten paus i allt skogpromenerande   


 

Två av världens bästa stenklättrare   


 

Hmm, min söta vovve har visst blivit förvandlad till varulv i trollskogen?! 


 

Farmor får lite hjälp med kvällsmaten av kocken Ellinor   


 

Jesper njuter av semestern   


Vi har också varit hos veterinären och kollat upp en fettknöl som har växt ut på samma ställe som den gamla satt på. Som tur var ser det ofarligt ut den här gången, så Spray kom undan med ett stick hos veterinär, vilket jag tror hon var ganska nöjd med!   Bara hålla tummarna för att det inte händer något annat med knölen!

Instruktörsutbildningen börjar närma sig slutet. De senaste två torsdagarna har jag dels varit instruktör på kursen och dels deltagare. Båda rollerna var väldigt roliga och man lärde sig massor. Och kul att se hur mycket deltagarna på kursen har utvecklats bara på sex veckor, helt otroligt! På söndag är det dags för examinationen, och jag börjar bli riktigt nervös. Jag tror jag vet hur jag ska lägga fram redovisningen, så jag hoppas kunna få fram vad jag vill säga på de tio minuter vi har till godo för detta.

Det var nog allt för denna gången! Ha det gott tills nästa gång!   

Av Cecilia Hansen - 12 september 2012 22:44

Så fort jag kom hem från semestern var det bara att kasta sig in i den sista delen av instruktörsutbildningen. Dels skulle projektarbetet skrivas färdigt och dels är det en del att göra med själva kursen som vi håller. Så det är fullt upp några veckor till innan det är dags för examinationen den sista september! Ikväll är det dags för nästa tillfälle på kursen, men innan dess är det lite styrelsearbete som ska göras också… Mycket möten och träffar känns det som…


För övrigt har det mest handlat att anpassa sig till vardagen igen efter en lång sommar, utan dagislämningar och morgonrutiner. Nu är det dags igen och för Ellinor är det extra stort att börja på dagis igen, eftersom hon har flyttat upp till de stora barnens avdelning! Min lilla tjej börjar bli stor! 


 

Ellinor tycker det är skönt att vara hemma igen och bjuder sina gosedjur på pannkakor   




Lite har vi dock gjort på hundfronten. I söndags åkte vi till Asarum och Smakfestivalen och tävlade i en inoff. rallylydnadstävling. Det var mest ett test för att se var vi står i träningen och jag kan väl konstatera att vi har ligger långt efter där vi var för ett år sedan... Vi har inte alls samma fokus och kontakt längre, vilket vi måste träna på. Vi diskade oss båda loppen, i det första var det för att Spray gick över sidlinjen när hon gjorde en alldesles för yvig snurr. Vi gick dock klart banan och när jag kollade resultatet sen hade vi fått ihop 84 poäng om hon hade hållt sig på banan, vilket jag ändå tycker är ok med tanke på hur vi har tränat eller rättare sagt inte tränat den sista tiden. Det andra loppet var en fullständig katastrof. Spray var trött efter flera timmar med en massa folk och rörelse omkring sig och dessutom försvann husse åt andra hållet när vi skulle gå in på banan... Jag fick inte alls någon kontakt med henne alls, hon spanade efter husse, luktade på allt och avslutade med att sätta sig ner och kissa på banan!! Så då valde jag att gå av banan, det kändes som vi var klara då... Men det kändes ändå som en nyttig erfarenhet och vi fick ju lite mer tävlingserfarenhet och gjorde någonting kul tillsammans. Även barnen fick lite kul att göra på festivalen, där det erbjöds ponnyridning, vilket båda testade på!


 

Ellinor premiärrider. Lite otäckt är det allt, tur att mormor står bredvid!


 

Ryttarproffset visar hur man gör   


 

Man blir trött av festivaler och tävlingar och allt man måste göra   










Av Cecilia Hansen - 1 september 2012 18:45

Det är ganska skönt att vara hemma igen, jag har verkligen saknat min lilla svarta dam medan vi var på semester! Men för Sprays del har det också varit lite spännande under de två veckorna som vi var borta. Hon har varit på semester hos Zand och Kelly och deras matte Ingrid. Där var det full aktivitet i två veckor, med träningar, tävlingar och tältsemestrar, så jag tvivlade på att lilla fröken överhuvudtaget ville komma hem igen, men det verkar som hon är ganska nöjd med tillvaron här hemma ändå!   Har hunnit bli både lite bad i Tvedöra och mys i soffas   

 

     

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards